środa, 10 czerwca 2015

Zakupy przez internet - zalety i wady

Wspominałam poprzednio o moich planach zakupowych dotyczących lampy do wyremontowanego przedpokoju. Wybrałam, kupiłam i zapłaciłam. Radość moja była jednak krótka -  już na drugi dzień otrzymałam informację od sprzedawcy, że aktualnie nie ma lampy na magazynie i mogę albo poczekać 2 tygodnie na dostawę albo wybrać sobie inną, z tych które mają (i oczywiście dopłacić różnicę w cenie). Ale przecież ja już wybrałam, z tych które mieli w ofercie! Czy opcja"Kup teraz" nie jest równoznaczna z tym, że sprzedający dysponuje towarem, który oferuje?!

Zażądałam zwrotu pieniędzy - na dzień dzisiejszy jeszcze ich nie widzę na swoim koncie. Mimo takich sytuacji, jestem zwolenniczką zakupów przez Internet i dużo w ten sposób kupuję. Na szczęście Kupujący są coraz lepiej chronieni przez prawo w tym zakresie.

Od samych zakupów przez internet ważniejsze jest dla mnie rozpoznanie rynku, którego bez dostępu do sieci sobie nie wyobrażam. Szukam tego co jest w ofercie rynkowej ale także w jakich cenach jest sprzedawane - a różnice potrafią być na prawdę spore.

Uważam, że wiele rzeczy można kupić przez internet - czasem są tańsze a czasem unikalne względem tego, co oferują sklepy. Przyznaję jednak, że niektóre produkty trzeba jeżeli nie kupić, to przynajmniej obejrzeć, jak wyglądają w rzeczywistości.

Marketingowcy już znają te przyzwyczajeniach, dlatego mówi się o dwóch efektach ROPO

Efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) polega na szukaniu w Internecie informacji o produkcie, które później jest kupowany w sklepie stacjonarnym. (Wyniki badań pokazują, że ogromna większość z nas tak właśnie robi.)

Efekt odwróconego ROPO (Research Offline, Purchase Online) polega na szukaniu produktów w sklepach stacjonarnych ale sam zakup jest dokonywany przez internet.

W przypadku moich zakupów najczęstszej jest to połączenie efektu ROPO i odwróconego ROPO, Poszukiwania produktów zaczynam w internecie, potem weryfikuję ich jakość w sklepie stacjonarnym (zwłaszcza w przypadku droższych produktów), by wrócić do internetu - znaleźć najlepszą cenę i kupić. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz