poniedziałek, 18 maja 2015

Oświetlenie - listwy led - zalety i wady

Listwy ledowe to sprawdzony sposób na oświetlenie prawie każdego wnętrza. W wielu kolorach, o świetle ciepłym lub zimnym. Montowane są głównie w łazienkach, kuchniach i korytarzach ale też w salonach. Energooszczędne. Prawie idealne rozwiązanie, ale okazuje się, że nie wszędzie. 

Listwa led doskonale eksponuje podświetlaną powierzchnię ale równocześnie obnaża jej wszystkie niedociągnięcia. Światło odbija się na każdej nierówności czy załamaniu. Oświetlając wnętrze listwą ledową możemy zarówno je poprawić jak i zepsuć. Musimy pamiętać, że jest to inne źródło światła niż tradycyjne lampy. 

Jeśli chcemy wyeksponować strukturę na ścianie - może to być dobre rozwiązanie. Najlepiej jednak zanim zdecydujemy się zamontować takie oświetlenie przyłożyć listwę do miejsca w którym planujemy ją przykleić i oświetlić nią całą powierzchnię. Jeżeli efekt spełnia nasze oczekiwania kleimy, jeżeli nie – szukamy innego rozwiązania.

Oświetlenie led

Planując oświetlenie listwą led w moim remontowanym przedpokoju, miałam świadomość potencjalnych zagrożeń w kwestii estetyki, zupełnie jednak nie przewidziałam problemów technicznych w tym zakresie. Chciałam żeby korytarz był oświetlany taśmą ledową zamontowaną przy suficie. By zapewnić większą ilość światła zamiast taśmy zastosowaliśmy węża (różnica: taśma jest jak wstążeczka, która ma zatopione ledy - jest płaska, waż  jest jak przeźroczysta rura z światełkami w środku) . Wąż okazał mniej elastyczny przy zginaniu w kątach i trudniejszy do przyklejenia niż taśma. W efekcie dał jednak oczekiwany efekt świetlny. 

Dodatkowo chciałam, żeby oświetlenie zapalane i gaszone było czujką ruchu. Czujka miała reagować na ruch z wielu stron (czujka 180 stopni). No i tu pojawił się nieoczekiwany problem – znalezienia czujki dedykowanej dla oświetlenia led.

Czujka ruchu do oświetlenia led

Faktycznie taka czujka istnieje ale znalezienie odpowiedniej nie było proste. Jedna z zakupionych czujek włączała światło ale go całkowicie nie gasiła (zostawała poświata na całej długości węża). Druga po podłączeniu wywaliła bezpiecznik. Dopiera trzecia okazała się strzałem w dziesiątkę. Została zamontowana, teraz testujemy czy faktycznie jest obiecywane 180 stopni. 

Kolejny problem mam nadzieję został rozwiązany.

13 komentarzy:

  1. witam, a w jaki sposób zamaskować listwę led? z czego ta maskownica?

    OdpowiedzUsuń
  2. W moim przypadku jest to poprostu plyta gipsowo-kartonowa ale zamontowana chyba na jakims sopecjalnym profilu

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ogólnie ja żadnych wad w tym rozwiązaniu nie widzę i muszę przyznać, że dla mnie doskonale sprawdzają się taśmy LED. Fajnie także na stronie https://www.dekoportal.pl/artykuly/lazienka/lazienka-porady/tasmy-led-w-lazience-co-wybrac#5 wyjaśniono jak takie taśmy LED można z powodzeniem wykorzystać jako oświetlenie w łazience.

    OdpowiedzUsuń
  5. Akurat tutaj już zależy tak naprawdę wiele od nas czy się na takie oświetlenie zdecydujemy. Muszę przyznać, że ja również jak czytałam na stronie http://www.dzielnica24.pl/zaufaj-najlepszym-dokladne-pomiary-oswietlenia-z-firma-energpol/ to faktycznie dokonanie dokładnych pomiarów oświetlenia na pewno nam posłuży na lepsze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Moim zdaniem warto jest pomyśleć także nad tym, aby zmienić dostawcę energii elektrycznej. W końcu to tutaj możemy wygenerować największe oszczędności. W mojej firmie zdecydowałam się na wybór https://poprostuenergia.pl/prad-dla-firmy/ i muszę przyznać, że właśnie to był zdecydowanie dobry ruch.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja właśnie teraz zamierzam użyć taśmy LED do oświetlenia mojego sufitu i wiem, że będzie to fajnie wyglądało. Czytałem o tym na stronie https://operacjadom.pl/jaka-tasma-led-do-podswietlenia-sufitu/ i jestem zdania, że właśnie takie rozwiązanie jest po prostu dobre.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedy chcemy oświetlić nasze wnętrza to ja polecam do tego stosowanie taśm LED, które są niezwykle fajne. Nawet napisano o nich na stronie https://dom-dekoracje.pl/jak-ciekawie-wykorzystac-tasmy-led-w-aranzacji-pomieszczen/ jak przy ich pomocy możemy zmienić wnętrza naszych pomieszczeń.

    OdpowiedzUsuń
  10. Super wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  11. Listwy led idealnie wpasowują się w wystrój naszych mieszkań. Moim zdaniem sprawiają, że wnętrza wydają się bardziej przytulne. Za pomocą takich świateł można zrobić fajny klimat w mieszkaniu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeżeli faktycznie lubimy takie rzeczy to jak najbardziej jest to coś o czym warto pamiętać. Ja raczej do wszelkich prac elektrycznych i tak wolę wezwać specjalistę z https://elektrycy.warszawa.pl/ gdyż do niego mam pełne zaufanie.

    OdpowiedzUsuń