Opis możesz uzupełnić rysunkami i zdjęciami pokazującymi, jaki efekt chcesz osiągnąć (zakładam, że nie wszyscy mają profesjonalne projekty aranżacji). Koniecznie umów się na wizję lokalną w miejscu gdzie ma być remont, wykonawca sam może wtedy ocenić aktualny stan lokalu i ile pracy musi włożyć by doprowadzić go do standardu jakiego oczekujesz.
W
przypadku gdy pojawiają się dodatkowe prace, każdorazowo trzeba je
wcześniej wycenić, by na koniec żadna ze stron nie czuła się oszuka.
A jak skutecznie komunikować się z wykonawcami:
- W kontaktach z wykonawcami zawsze wyrażaj się jasno i dopytuj czy wszystko jest zrozumiałe. Bądź precyzyjny i konkretny. Pokazuj rysunki nawet te nieprofesjonalne oraz zdjęcia z gazet czy internetu – obrazy mówią więcej niż słowa.
- Bezwzględnie pozostawaj w ciągłym kontakcie z wykonawcami. Gdy dzwonią, jeżeli nie możesz rozmawiać zawsze oddzwoń najszybciej jak to możliwe, może właśnie Twoje płytki są osadzane odwrotnie niż być chciał lub ekipa marnuje czas czekając na Twoją decyzję.
- Kontroluj postępy prac, codziennie wieczorem (patrz prawda remontowa nr 2)
- Szanuj
zdanie ekipy ale nie ulegaj bezkrytycznie jej pomysłom. Często opinia
wykonawców jest bardzo pomocna, w końcu powinni mieć doświadczenie w
tego typu pracach. Czasem jednak może to być droga na skróty, czyli
próba ułatwiania sobie pracy przez ekipę - zawsze pytaj więc czy będzie
problem z realizacją konkretnych prac i czy już to wcześniej robili
(często dla wykonawców problemem jest
układnie bardzo dużych formatów płytek ściennych, mimo, że płytki innego
typu wielokrotnie układali).
- Jeżeli
decydujesz się, że potrzebne zakupy materiałów do remontu będzie robić
ekipa (wygodna opcja dla inwestora) to od razu na początki zaznacz, że
zawsze powinno to być po wcześniejszym uzgodnieniu, przynajmniej
telefonicznym (może się okazać, że ekipa chce zakupić materiały, którymi
Ty już dysponujesz). Uprzedź też, że z takich zakupów oczekujesz
okazania faktur/paragonów (dla rzetelnych
ekip nie stanowi to żadnego problemu).
- W
przypadku realizacji zakupów przez ekipę (jw.) czasem wykonawca
oczekuje zaliczki na zamawiane materiały – wtedy konieczne jest
przypilnowanie każdorazowego rozliczenia się z dokonanych zakupów.
Wygodniejszą formą jest zwrot pieniędzy przez inwestora za zakupione
przez wykonawcę materiały, wg okazanych faktur/paragonów.
- Ustal
w jakim trybie będziesz płacił za wykonaną pracę – jedni oczekują
wypłat tygodniowych (w przypadku dużych remontów), inni wolą płatność po
zakończeniu prac. W przypadku wypłaty tygodniówek, prowadź ich
ewidencję (najlepiej potwierdzoną przez odbiorców pieniędzy).
Ustalenie jasnych zasad komunikacji wiele ułatwia i eliminuje część problemów. Warto więc zadbać o dobrą współpracę z wykonawcą w tym zakresie, by oszczędzić sobie przykrych niespodzianek
A ostatnia prawda remontowa, o której kolejnym razem to
Prawda remontowa Nr 4
Ekipy, czyli „będzie Pan zadowolony”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz